De Maserati Club Holland is in 1985 opgericht na een oproep in de krant en een eerste bijeenkomst in Hilversum. De vereniging heeft als doelstelling het bevorderen van de belangstelling voor en kennis van automobielen en autosport, in het bijzonder voor die automobielen die geheel of gedeeltelijk zijn gebouwd door de autofabriek Maserati. Dit betreft voertuigen van Maserati, O.S.C.A., Citroën (SM), Ligier (JS2-Maserati) en Chrysler (TC met Maserati-motor). Uiteraard is er ook aandacht voor de motorfietsen die Maserati in het verleden gebouwd heeft. Hoogtepunten uit het clubbestaan zijn het 25-jarig jubileum in 2010 op vliegveld Valkenburg met honderden clubleden, de Internationale meetings van 1998 op Zandvoort en 2007 in Ermelo en de Maserati 100-expositie van 2014 tijdens Interclassics in Maastricht, waar de club een indrukwekkende collectie bijeen bracht van ruim 30 Maserati’s uit de gehele geschiedenis van de fabriek. In 2016 organiseerde de MCH wederom een Internationale meeting in Nederland, in Zuid-Limburg ditmaal, met een deelname van maar liefst 100 Maserati’s uit geheel Europa.
Liefhebbersclubs
De Nederlandse club is relatief laat opgericht in vergelijking met andere autoverenigingen. Diverse liefhebbersclubs voor bijvoorbeeld MG, Bugatti en Saab bestonden al sinds het midden van de jaren ’50, maar in de jaren ’60 en ’70 kwam het fenomeen autoclub pas echt opzetten. Tussen 1960 en 1980 verschenen vele merkenclubs en in die periode zag ook de Federatie van Historische Automobiel Clubs (FEHAC) het licht. Deze overkoepelende organisatie stelde zich ten doel om de belangen van klassiekereigenaren te behartigen tegen al te bemoeizieke overheden (ja, ook toen al!). Voor Maserati-liefhebbers bestonden echter alleen nog clubs in het buitenland, waarbij bedacht moet worden dat er destijds sowieso nog maar weinig Maserati’s rondreden in Nederland. Voor en na WO2 waren er door gefortuneerde eigenaren weliswaar diverse racewagens aangeschaft, maar het duurde tot 1960 voordat garage Maasland in Voorburg als eerste importeur werd aangesteld, die in de twintig jaar daarna enkele tientallen Maserati’s verkocht. In 1980 nam de firma Hessing de fakkel over en toen startte met het Biturbo-tijdperk ook de tijd van de grotere verkoopaantallen. Op privé-initiatief werden vanaf die tijd ook de eerste “Italiaanse” auto-evenementen georganiseerd.