In navolging van de SUV Levante krijgen nu ook de limousines Ghibli en Quattroporte een eigen Trofeo-variant. Goed voor een flinke scheut extra peekaa’s maar vooral een achtcilinder met Ferrari-genen.
Daarmee positioneren beide Trofeo’s zich aan de top van het Maserati-gamma en zorgen ze voor een welgekomen scheut extra prestige en peekaa’s. Grote blinkvanger is natuurlijk de in samenwerking met Ferrari ontwikkelde 3,8-liter bi-turbo V8 die goed is 580 pk bij 6.750 tpm, en 730 Nm tussen 2.250 en 5.250 tpm. Daarmee katapulteren beide versies zich in respectievelijk 4,3 en 4,5 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van 326 km/h.
In beide modellen wordt de V8 telkens gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF, maar wordt de power, in tegenstelling tot de vierwielaangedreven Levante Trofeo, uitsluitend naar de achterwielen gestuurd. Tevens nemen zowel de Ghibli Trofeo als grote broer Quattroporte Trofeo het vernieuwde Integrated Vehicle Control (IVC) over, waarbij alle actieve rijhulpsystemen worden gebundeld voor optimale prestaties.
Speciaal voor de Trofeo-varianten ontwikkelde Maserati een specifieke Corsa-setting voor de boordcomputer. Deze garandeert de meest scherpe gasrespons en gangwissels, net als de volle sound van de sportuitlaat. En activeert de launch control.
Lees verder bij de bron: https://drivr.be/2020/08/10/maserati-introduceert-580-pk-sterke-ghibli-trofeo-en-quattroporte-trofeo/