Autotest | Alle volumemerken hebben zich toegelegd op de ontwikkeling van elektrische auto’s. En nu is het zo ver: ook het exclusieve merk Maserati zet de eerste stap richting elektrisch rijden. Alhoewel er veel meer is aangekondigd, is de eerste stap een kleine: de Ghibli krijgt een hybride motor. Is zo’n half elektrische Ghibli nog wel een volwaardige Maserati?
De introductie van de Ghibli Hybrid maakt deel uit van een grotere verjongingskuur voor modeljaar 2021. Tegelijk met de introductie van de deels elektrische aandrijving is het uiterlijk van deze luxe sedan iets aangescherpt en is de uitrusting gemoderniseerd. De vernieuwde Ghibli is herkenbaar aan iets strakker getekende achterlichten (geïnspireerd op de Maserati 3200 GT). De hybride onderscheidt zich met blauwe accenten in de “kieuwen” op de voorschermen en het logo op de C-stijl.

Ruimte en uitrusting
Binnenin is de vormgeving bij het oude gebleven. Het interieur is een mix van klassiek en modern, extravagant en net-niet kitsch zoals alleen de Italianen dat kunnen. De hoofdruimte voorin is matig, zeker in combinatie met het glazen zonnedak. De hoofd- en beenruimte achterin zijn beduidend minder dan die van soortgelijke auto’s van andere merken. Kortom: de Ghibli is een auto om zelf te rijden, niet om zich te laten rijden.
Na de facelift voor modeljaar 2019 was de Ghibli al bij de tijd als het gaat om actieve veiligheid. Ondanks het feit dat Maserati een relatief klein merk is, voorziet de Ghibli in volwaardige en prima functionerende bestuurders-assistenten die het rijden makkelijker en veiliger maken. Zo kan de Ghibli tot op zekere hoogte zelfstandig remmen, sturen en gas geven. Ook leest een camera verkeersborden en wordt de laatst geziene maximumsnelheid als geheugensteuntje bij de snelheidsmeter getoond.


Nieuw voor modeljaar 2021 is het opgewaardeerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem. In functioneel opzicht is “Maserati Connect” de grootste winst. Hiermee blijft de bestuurder middels een app op de smartphone in verbinding met de Ghibli. Met deze verbinding zijn tevens actuele gegevens over weer en verkeer aan boord beschikbaar. Meest in het oog springend is echter het nieuwe beeldscherm met een haarscherpe weergave en ragfijne “graphics” die door de vormgevers van Maserati maximaal zijn benut. In een auto waarin alles mooier en exclusiever moet zijn dan gemiddeld, is dit nieuwe systeem alleen al door de vormgeving een aanwinst!„Als Hybrid is de Ghibli weliswaar minder spectaculair, maar daarmee zeker niet minder Maserati“
De mobiele telefoon van de bestuurder kan worden aangesloten via USB-A, USB-C of door deze in een speciaal vakje met draadloze Qi-lader te leggen. Dit vakje is zeer smal en biedt daarom niet voldoende ruimte aan grote telefoons. Vanwege de beperkte ruimte is het vakje uitgevoerd als lade, zodat “pulken” om de telefoon weer terug te krijgen wordt voorkomen (iets wat de testrijder pas na minuten lang priegelen ontdekte). Niet nieuw, maar nog steeds een vermelding waard, is het Bowers & Wilkins audiosysteem. De klank is strak, helder, welafgewogen en een feest om naar te luisteren.
Lees verder bij de bron: https://www.autozine.nl/maserati/ghibli/hybrid-gransport/autotest